پنیرک ( نون کلاغ )

پنیرک یک گیاه دارویی از گونه خطمی است این گیاه دارویی را در منطقه سبزوار که به وفور هم یافت میشود " نون کلاغ " می گویند . گل این گیاه دارویی که شبیه گل ختمی است به رنگ بنفش و کوچکتر از ختمی است .

پنیرک با نام علمی Malva sylvestris در عربی خبازی نامیده می شود. گیاهی است علفی، به ارتفاع تا 60 سانتی متر و پایا. به صورت خودرو، در بسیاری از نقاط می روید و برای استفاده نیز کشت می گردد.قسمت مورد استفاده ی پنیرک برگ و گل می باشند. البته در اکثر نواحی، گل پنیرک مورد استفاده قرار می گیرد. دم کرده ی گل ها به خاطر داشتن موسیلاژ، یکی از داروهای خوب ضد سرفه است. هم چنین به عنوان ضد نزله(زکام) و تورم دهان و گلو مصرف می شود. از سویی چون دارای خاصیت قابض ضعیف است، تا حدی به عنوان ضداسهال عمل می کند.در طب عوام از خوراکی آن، به منظور مشکلات مثانه و به صورت ضماد موضعی در التیام زخم ها استفاده می شود. از رنگ آن(آنتوسیانین های آن)، برای مواد غذایی استفاده می شود .

 لازم به ذکر است که از گلها و برگهای خشک شده این گیاه دارویی بصورت دمنوش استفاده میشود . از نظر طب سنتی ، گیاه پنیرک را معتدل و تا حدودی سرد و تر می‌دانند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 9 تير 1393برچسب:, | 1:11 | نویسنده : جلال سبزوار |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.